Ondernemers hebben helaas ook te maken met klanten die niet of niet op tijd betalen. De ondernemer zendt zelf meestal al een aantal aanmaningen, maar zelfs dat wil niet altijd tot het gewenste resultaat leiden. Hoe gaat het daarna verder? Indien de wederpartij reeds een aantal keren is gesommeerd/aanmaningen heeft ontvangen, kan de volgende stap worden genomen, namelijk de gerechtelijke procedure bij de rechter. De ondernemer dient dan via een dagvaarding de vordering in bij de kantonrechter. Deze zal vervolgens de andere partij in de gelegenheid stellen om op de dagvaarding te reageren. Reageert de andere partij dan zal er daarna een zitting of nog een schriftelijke ronde plaatsvinden (eerst mag de eiser weer reageren en vervolgens de gedaagde). Daarna zal de rechter uitspraak doen. Je ziet echter ook vaak dat de andere partij helemaal niet reageert op de dagvaarding. De rechter wijst dan de vordering van de eisende partij toe.
Met het vonnis kan vervolgens naar de wederpartij worden gegaan. Betaalt hij alsdan nog niet, kan de deurwaarder worden ingeschakeld. Deze kan met dit vonnis beslagleggen op onder andere de bankrekening, auto, woning, bedrijfspand en inboedel.
Kleine vordering?
Wie het kleine niet eert...
Maar ook voor een klein bedrag is bovengenoemde procedure uitermate geschikt. Ik wil u daarom graag voorstellen aan:
Wij laten u graag kennismaken met ons doeltreffend incassosysteem dat leidt tot een op maat gesneden debiteurenbeheer. Wij gaan daarbij doeltreffend en deskundig te werk. In overleg met u wordt een duidelijke strategie bepaald. Uiteraard houden wij u daarna steeds op de hoogte van de stand van zaken.
Wij willen u graag informeren over onze incassomogelijkheid.
Kosten voor dit traject bedragen slechts € 75,- per debiteur exclusief 7% kantoorkosten en BTW (vraag naar de voorwaarden).
Maak kennis en profiteer van ons incasso aanbod!
Bijna alle ondernemers krijgen er wel eens mee te maken: klanten die hun facturen niet betalen. Een heel vervelende gebeurtenis. In de meeste gevallen zijn klanten de factuur gewoon vergeten en gaan ze na een herinnering alsnog over tot betaling of verzoeken ze u om een betalingsregeling te treffen. Maar er zijn natuurlijk ook altijd de hardnekkige wanbetalers. De procedure die volgt om uw openstaande facturen alsnog te incasseren wordt de incassoprocedure genoemd.
Wanneer u te maken heeft met een wanbetaler die ondanks uw aanmaning niet overgaat, staan wij u graag bij in de incassoprocedure. Wij kunnen namens u de klant een sommatiebrief (een brief waarin we de klant sommeren om over te gaan tot betaling) versturen waarin wij de klant namens u formeel in gebreke stellen vanwege het uitblijven van de betaling en waarin wij de klant aanmanen om binnen een termijn van een week alsnog over te gaan tot betaling. In veel gevallen, sorteert de brief van een advocaat al wel het nodige effect.
Mocht dit echter niet zo zijn dan kunnen wij namens u ook een incassoprocedure opstarten. We dagvaarden de klant dan voor de rechtbank waarbij we de rechtbank in de dagvaarding verzoeken om in een vonnis vast te leggen dat de klant veroordeeld wordt om te betalen. Nadat dit vastgelegd is in een vonnis, kan de deurwaarder het vonnis ten uitvoer leggen. In een dagvaardingsprocedure kunnen naast de hoofdsom ook wettelijke rente en buitengerechtelijke kosten gevorderd worden.
Wanneer u te maken heeft met zeer grote vorderingen, kunnen wij in overleg met u ook bekijken of het gewenst is om alvast conservatoir (bewarend) beslag te leggen om te voorkomen dat er geen geld meer aanwezig is tegen de tijd dat het vonnis gewezen wordt.
Mogelijk heeft u een vraag of wenst u een kosteloos adviesgesprek, neem dan gerust contact met ons op.