Internet is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Steeds meer mensen vinden hun weg in de digitale wereld. Steeds vaker worden contracten gesloten via het internet. Maar hoe zit het nu met de juridische geldigheid ervan?
Dirk is sinds zijn cursus internet niet meer weg te slaan van zijn computer. Op een dag komt hij op een internetsite van het bedrijf D-bay het aanbod tegen van een DVD die hem wel leuk lijkt. Bestelling van deze DVD is mogelijk door de klantgegevens in te vullen en op de bestelknop te drukken. Aangezien Dirk niet graag naar de stad gaat, besluit hij de benodigde gegevens in te vullen en op de bestelknop te drukken. Enkele dagen later ontvangt hij de dvd via een pakketdienst. Dirk wenst bij nader inzien de DVD niet aan te schaffen. Kan Dirk van de overeenkomst af, en zo ja, op welke wijze?
Aangezien de digitale wereld met de nodige risico’s gepaard gaat – het kan immers zo zijn dat iemand op naam Dirk een overeenkomst sluit – heeft de wetgever extra beschermingsbepalingen opgesteld om misbruik te voorkomen. Een van deze bepalingen is dat een aanvaarding via het internet altijd nog dient te worden bevestigd door de verkopende partij, in dit geval D-bay. Heeft D-bay dit niet gedaan, dan kan Dirk de overeenkomst ontbinden. Heeft D-bay dit wel gedaan, én heeft Dirk niet geprotesteerd, dan blijft de overeenkomst in stand. Dit betekent dat Dirk in dat geval de door hem bestelde DVD moet betalen.
De voorwaarden waaronder de overeenkomst wordt gesloten (denk hierbij aan de omschrijving van het product en de prijs ervan) moeten daarnaast zo aan Dirk ter beschikking worden gesteld, dat hij deze voorwaarden kan opslaan op zijn computer. Dirk moet immers op een later moment nog eens kunnen teruglezen welke overeenkomst hij nu precies gesloten heeft. Zolang dit niet aan Dirk ter beschikking is gesteld, kan Dirk de overeenkomst met E-bay eveneens ontbinden.
Wat nu als Dirk de DVD niet zou hebben besteld via een internetsite, maar dat hij een specifiek aanbod per e-mail zou hebben gekregen, welk aanbod hij heeft aanvaard. Geldt in dat geval dan ook dat de verkoper de aanvaarding moet bevestigen? Het antwoord is nee. Een e-mail wordt door de wetgever gelijkgesteld met een brief. Bij een aanbod en een aanvaarding van dat aanbod per e-mail komt er direct een overeenkomst tot stand. Dirk moet in dat geval de DVD gewoon betalen.
Let op:
Het is erg belangrijk dat een aanvaarding van een aanbod die via internet wordt gedaan, wordt bevestigd door degene die het aanbod heeft gedaan. Gebeurt dit niet, dan kan de tot stand gekomen overeenkomst worden ontbonden door degene die heeft aanvaard. Bedrijven die via het internet producten en/of diensten aanbieden, moeten hierop bedacht zijn.
Ook is het voor particulieren belangrijk om te weten dat zij een overeenkomst sluiten als zij per e-mail een bepaald aanbod aanvaarden. Er is in dat geval geen mogelijkheid om van de overeenkomst af te komen, tenzij het geleverde product niet goed is.